Uitgangspunten

  • Een optimistische kijk op de ontwikkeling van kinderen met een verstandelijke handicap
    Ouders kunnen en mogen actief ontwikkelingsdoelen stellen en daar naartoe werken. Ontwikkeling heeft een open einde. Wij beoordelen kinderen niet aan de hand van labels.
  • Een ethisch standpunt: alle kinderen horen erbij
    Alle kinderen (en volwassenen) leven een rijker leven als ‘gewone’ en ‘speciale’ kinderen met elkaar opgroeien.
  • Een duidelijke visie op de rol van ouders: zij verdienen respect als deskundige met betrekking tot hun eigen kind
    Ouders spelen een cruciale rol in de opvoeding, met name van een kind met een verstandelijke handicap, omdat dit kind meer op opvoeding is aangewezen dan ‘gewone’ kinderen. Zij moeten de middelen en steun aangereikt krijgen die zij nodig hebben om hun kind te begeleiden voor en tijdens de schoolperiode.
  • Een emancipatorische benadering
    Ouders krijgen via actieve participatie aan de activiteiten de gelegenheid hun eigen opvoedingsfilosofie te ontwikkelen en hun eigen standpunten te vormen en te veranderen met betrekking tot de ontwikkelingsmogelijkheden van hun kind, de normen die zij hanteren voor integratie, etcetera.
  • Een vernieuwende aanpak
    Wij proberen te leren van vernieuwende praktijken in binnen- en buitenland en als zodanig een voorbeeldfunctie te vervullen.
  • Een bewuste keuze voor het werken met ouders en kinderen
    Wij richten ons op een ontwikkeling van onderaf – ‘bottom up’ – via het direct werken met de doelgroep. Op deze wijze streven wij ernaar de beruchte theorie-praktijk kloof (tussen hoe het moet en hoe het kan) daadwerkelijk te overbruggen.

top